När vi blev anställda som ferieentreprenörer av Göteborgs Stad fick vi för första gången i våra liv ta eget initiativ i ett projekt, där vi kan skapa något utifrån vår synvinkel på saker och ting. Vi insåg då att vår åldersgrupp har otroligt små möjligheter att påverka det samhälle vi lever i. Varför har ungdomen inte mer inflytande i samhället? Är inte den nya generationens perspektiv viktigt? Vi är trots allt framtiden. Det är dags att vi får börja tycka till.
Vi vill att 15-20 åringars synvinkel på miljö, skola och andra samhällsfrågor ska uppmärksammas. Vi vill även att ungdomens perspektiv ska synas och föras fram i frågor där unga vanligtvis inte har något inflytande, för vi tror att ungas tankar och åsikter är relevanta för allting från företag till organisationer. Vi vet att ungdomen har bra idéer när det gäller saker de är intresserade av, och vi vill att företag och organisationer ska ta del av dessa idéer. Det finns gott om ungdomar som är engagerade i ämnen som de tycker är intressanta, och det är viktigt att de får chansen att uttrycka sina synpunkter inom dessa ämnen.
Världen är i ständig förändring och det är en stor skillnad mellan hur det är att vara ung idag och hur det var för 20 – 30 år sedan. Vi är den första generationen som aldrig levt utan internet, och samhället ser i största allmänhet helt annorlunda ut nuförtiden. Därför kan man inte jämföra de äldres tonår med tonåren idag. Det blir därmed svårt för den äldre generationen att leva sig in i hur det är att vara tonåring nu. Är det då inte konstigt att unga inte är mer involverade i sammanhang där ungdomar eller framtiden berörs?
Vi upplever att när unga väl får vara med och bestämma separeras de ifrån de vuxna, (exempelvis i elevråd). Visst finns det forum, såsom Ungdomsfullmäktige, där ungas perspektiv lyfts fram, men vi tycker att ungas synvinkel bör tas upp i fler sammanhang. Att inkludera ett ungt perspektiv i allt ifrån vanliga medier till företagsfrågor skulle bredda den offentliga debatten och ge folk av alla åldrar en bättre insikt i ungas synvinkel. Vi vill inte ta de vuxnas plats, vi vill inkulderas och ge vårt perspektiv tillsammans med dem.
Vi har hört exempel om workshops där fokuset var på just ungdomar, men där den absoluta merparten av deltagarna var över 35 år. Det är i sådana sammanhang där det är extremt viktigt att ett ungt perspektiv lyfts fram, men ingen yngre än 30 år fanns där för att dela med sig av sin synvinkel.
Som arbetsgivare kanske man tänker att ett ungt perspektiv inte skulle behövas, eftersom ungdomar oftast inte har någon erfarenhet inom produktområdet och den marknad som företaget riktar in sig på. Detta är visserligen ofta sant, men är det verkligen relevant?
Den nya generationen har en annorlunda synvinkel än den äldre och vårt perspektiv på framtiden och framtidens produkter är unik. I produkter där målgruppen ofta är ungdomar, används ofta ungas perspektiv. Vi vill även att ungdomar ska få ge sina synpunkter på produkter och tjänster som riktar sig mot till exempel äldre, det är ju vi som kommer att vara den målgruppen i framtiden. Dessutom är det alltid bra att ha så många perspektiv som möjligt då produktens målgrupp kan förändras. Men det är inte bara inom produktutveckling och i workshops som det unga perspektivet kan vara ovärderligt.
Se på dagens skola. Det är där den nya generationen formas, det är där vi frodas, eller vissnar. Hur skolsystemet ser ut påverkar hela samhällets framtid, och som vi upplever det idag har inte eleverna själva särskilt mycket att säga till om. Om ungdomarna själva fick vara delaktiga i utformningen av skolsystemet så tror vi att skolgången skulle effektiviseras och förbättras betydligt.
Det finns mängder av områden där ett ungt perspektiv är högst relevant, och det är viktigt att ungdomen får chansen att uttrycka sina synpunkter. Vi vill inte ersätta den äldre generationen, men vi vill vara mycket mer delaktiga än vad vi är. Eftersom vi är framtidens invånare så måste vi hjälpa till att forma det samhälle som vi kommer spendera resten av våra liv i. Ett ungt perspektiv skulle inte bara gynna företag i sin egen utveckling, utan även samhället i stort.
//Tobias Lindskog
Alma Ajdarpasic
Marcus Wassenius
Nadine Wik
#Ungt Perspektiv
Ferieentreprenörerna
Göteborgs Stad