Vårt utbildningsprogram Generation F, som sker i samverkan med gymnasiskolan, har nu pågått under 4 år. Vi sammanställde och slog ihop siffror för dessa 4 första år inom olika områden vi mäter. Över 90% av våra deltagare upplever att våra program har gett dem ökade möjligheter att kunna påverka i samhället. Över 94% anger att de genom våra program utvecklat entreprenöriella kompetenser, varav 60% i allra högsta grad. Och hela 100% av våra deltagare bedömer att de utvecklat ledarförmågor med fokus på att driva förändring inom socialt hållbara frågor.
Våra program kombinerar tre viktiga delar;
Egenmakt; dvs att låta våra unga deltagare utveckla entreprenöriella kompetenser så att de har förmågor, mod och erfarenhet av att själv kunna hitta lösningar, gå från tanke till handling och driva förändring på egen hand. Det bidrar i förlängningen till en stärkt känsla av att det går att förändra, att jag som individ kan påverka såväl min egen framtid som samhället i stort och ger därmed även effekter på en stärkt psykisk hälsa.
Påverka samhället; Det är av största vikt att våra deltagare upplever att de via våra program fått en ökad möjlighet att kunna bidra till och påverka samhället och dess utveckling. Det bidrar till ungas delaktighet och känslan av att just mina åsikter och handlingar spelar roll och att jag som människa är värt något. I förlängningen bidrar det till både tillit till omvärld och medmännsikor som framtidstro.
Social Hållbarhet: att påverka inom socialt hållbara frågor är den nisch vi valt. Dels för att det fanns ett stort behov av en aktör här, men också för att det återkommande är viktiga frågor för unga. I vårt Förebildsprogram ger vi våra unga detagare möjlighet att utveckla kompetenser för hur de i sitt ledarskap, nu som i framtiden, kan använda ledarförmågor för att bedriva förändring i socialt hållbara frågor. Det leder till både väl rustade unga ledare men också till att dessa ämnen i framtiden kommer kunna få ta en större plats.