Fler elever får möjlighet att utveckla handlingskompetens i frågor som rör hållbar utveckling när Generation F skalar upp
I programmet Generation F får gymnasieelever identifiera lokala utmaningar kopplade till social hållbarhet – och sedan på egen hand utarbeta lösningar och genomföra dessa ute i lokalsamhället. Generation F etablerades under läsåret 2020/2021 av den ideella organisationen Förebildarna. Syftet var att genom entreprenöriella metoder stärka ungas delaktighet i lokalsamhället och ge dem förutsättningar och handlingskraft att själva driva igenom förändring. De senaste åren har behovet av programmet ökat stort och programmet finns nu etablerat i 13 skolor i 9 kommuner.
Generation F utgår från gymnasieskolans uppdrag i läroplanen och genomförs under ca 40 timmar som en del i ämnen med människa och samhälle i fokus, t ex samhällskunskap, pedagogik och ledarskap & organisation. Skolan ska
arbeta för att utveckla aktiva, kreativa och ansvarskännande individer och samhällsmedborgare men saknar ofta förutsättningar för att möta omvärlden i den faktiska ämnesundervisningen. Dessutom finns det ofta begränsat med resurser och även kompetens och erfarenhet att arbeta med dessa frågor på ett sätt som möjliggör för elever att känna delaktighet, själva få bidra till samhället och att utveckla förmågor som handlingskompetens och medmänsklighet på djupet.
Generation F började i Göteborg men finns nu, med stöd av bl.a Västra Götalandsregionen, etablerat i nio kommuner runtom i regionen.
Skolsamverkan möjliggör både att elever kan genomföra Generation F, men även för skolorna att ge ett aktivt stöd till lärarna då Förebildarna väljer att finnas med under hela genomförandet. Under 2023 planerar organisationen dessutom att satsa extra på lärarna och ge dem möjlighet till mer fortbildning och erfarenhetsutbyte vilket gör att dessa frågor lyfts och prioriteras än mer och i längden också gynnar arbetet med likvärdig skola.
“Det står tydligt i våra programmål att skapa handlingsberedskap för elever ska vara fokus. Jag tycker att Generation F flyttade fokus från att bara prata och teoretisera, till att bli något verkligt. Och det är så svårt som lärare att lyckas med, så när Förebildarna kom in med energi, material, kunskap, ja då kunde vi flytta fokus från planering till genomförande. Det gjorde att vi kunde hjälpa eleverna över den tröskeln mycket fortare, säger Henning Setterberg, fd tvåämneslärare på Burgårdens Gymnasium, nu utvecklingsledare i utbildningssektorn i Stenungssunds kommun.
Generation F utgår ifrån entreprenöriellt lärande men har valt att ta ett nytt angreppssätt och istället för företagande och innovation som förväntade effekter istället väva in aspekter och värden som delaktighet, medmänsklighet och hållbar utveckling. När eleverna får utgå ifrån lokala samhällsutmaningar, som är viktiga för dem och dessutom själva vara en del av lösningen när de genomför värdeskapande projekt ute i samhället, skapas viktiga möten mellan elever och omvärld och en förståelse för olika perspektiv som många gånger annars är svårt att få till. Av de utmaningar som ungdomarna i regionen valde att arbeta med i sina projekt hade 41% fysisk och psykisk hälsa som inriktning och 17% fredliga och inkluderande samhällen, vilket är återkommande viktiga områden för unga att engagera sig i. Över 1500 barn och unga har berörts av elevernas projekt och närmare 100 äldre. Därtill har ämnen kring jämställdhet, jämlikhet och god utbildning berörts och behandlats.
”Vi utvecklade Generation F som en utbildning och process för elever men som vi nu ser ger effekter för hela samhället. Att därtill kunna ge våra ungdomar möjlighet att bli delaktiga, att känna sig behövda och vilja bidra till vårt samhälle är vårt bidrag till framtidstro och hållbar utveckling“ säger Julia Hult, verksamhetsledare och grundare på Förebildarna.
“Det kändes superbra att på riktigt skapa värde för någon annan! Jag trodde inte det var så lätt att skapa värde för någon annan. Man känner verkligen att man har gjort skillnad på riktigt, inte bara tänkt på vad man skulle kunna göra utan att man faktiskt gjorde det.”
elev Vänersborg ht 2022