Project: Action är ett utbildningsprogram för elever i högstadiet. Programmet utgår ifrån de globala målen och låter eleverna upptäcka lokala behov i sin egen skolmiljö. Eleverna skapar egna projekt inom ramen för social hållbarhet med fokus på att skapa värde för andra i sin egen skolmiljö. De resonerar kring lösningar och genomför sedan sina projekt i mindre team under skoltid.
PROJECT: ACTION
Vad är Project: Action?
SYFTE
Syftet med Project: Action är att stärka ungas delaktighet kring sin lokala skolutveckling. Eleverna engageras i såväl globala som lokala hållbarhetsutmaningar vi står inför med fokus på social hållbarhet och lär sig själva ta steget att vara de som driver förändring samt skapar värde för någon annan än dem själva. Detta skapar framtidstro, en starkare skolanknytning och en ökad känsla av meningsfullhet när eleverna själva får äga sin process och makten över sin framtid.
UPPLÄGG
Programmet sker under totalt 35-40 lektionstimmar, fördelat över 3-8 veckor. Arbetet är ämnesöverskridande och är anpassat till läro- och kursplaner (Lgr22). Förebildarna ansvarar för en uppstart och ett avslut av programmet, deltar aktivt i coachningen av elevteamen samt tillhandahåller anpassat utbildningsmaterial, process och bedömningsstöd.
Vad Project: Action innebär för
ELEVER
Som elev kommer du att vara den drivande kraften i att skapa, planera och genomföra ett förändringsprojekt. Du kommer att identifiera behov och utmaningar som du och andra upplever i er skolmiljö, resonera kring lösningar och göra skillnad på riktigt kring de frågor som du själv brinner för. Allt arbete sker på lektionstid, men genomförs i verkligheten. Tillsammans med ditt team kommer du att skapa värde för andra elever på skolan och bidra till en bättre skolmiljö.
Programmet kommer för dig som elev att leda till att:
• Dina åsikter får spela en viktig roll för att du ska kunna göra skillnad på riktigt.
• Du får själv driva ett projekt från start till slut.
• Du lär dig vara lösningsorienterad och hantera motgångar.
• Du får göra skillnad för andra elever på din egen skola.
LÄRARE
Som lärare kommer programmet underlätta arbetet genom att planering och utbildningsmaterial tillhandahålls av Förebildarna. Detta ger dig mer tid att fokusera på dina elevers lärande och deras individuella behov. Du kommer att kunna arbeta med dina kursmål på ett upplevelsebaserat och inspirerande sätt med Förebildarna som ett kontinuerligt bollplank under hela processen. Programmet är förankrat i läroplanen och utgår ifrån ett värdebaserat, entreprenöriellt lärande.
Programmet kommer för dig som lärare innebära:
• Förebildarna ansvarar för undervisningsmaterial, lektionsplaneringar och feedback.
• Ett naturligt ämnesövergripande arbete.
• Ett stöd för att arbeta med demokratiska värderingar och ungas delaktighet i praktiken.
• Kompetensutveckling genom deltagande vid Förebildarnas årliga skolkonferens.
SKOLA
För skolan innebär programmet ett arbete med en metodik som främjar meningsfull undervisning där både ämneskunskaper och entreprenöriellt lärande får mötas. Dessutom innehåller programmet språkutvecklande arbetsmoment i form av planering, kommunikation, formulering av frågeställningar och praktiskt utövande med andra elever. Då projekten genomförs på skolans område blir de värden och effekter som skapas också till nytta för övriga elever på skolan.
Programmet kommer för skolan att innebära:
• En naturlig del av skolans demokratiuppdrag
• En plattform för reellt elevinflytande.
• Strukturerat arbete med att skapa handlingskompetens för hållbar utveckling.
• Stärkt skolanknytning.
ELEVENS ORD
”Att få göra ett projekt som vi gjorde på gymnasiet gör att man lär känna sig själv och vilka förmågor man faktiskt har, det ger ett sånt självförtroende vilket jag tror är extra viktigt på högstadiet för det är då man tror som minst på sig själv och att man inte har något röst.”
Fawzia, deltagare Generation F
LÄRARENS ORD
”Det brinner så mycket idéer och tankar hos eleverna, och ibland är det som att de inte kommer till sin rätt för de får inte chansen att uttrycka sig alltid. Men när Generation F kommer in och öppnar upp deras tankar med hjälp av olika metoder så får de komma till tals. Det tänker jag är så viktigt, ja för alla unga vuxna, men framförallt för våra elever här, att deras röst tas till vara på. Att vi kanske kan stötta deras självförtroende i att våga ta ett steg till, att faktiskt agera. De har både handlingskraft, idéer och tankar, och möjligheter att genomföra förändring”.
Henning Setterberg
Roll: Tvåämneslärare på Burgårdens gymnasium
Intresserad av Project: Action?
Är du eller din skola intresserad av att delta i Project: Action?
Kontakta projektledare Rasmus Eriksson för mer information.