Hem » Intervjuer

Intervjuer

Rektor
Roger Bloom

Roger Bloom, rektor på Angeredsgymnasiet, berättar om vikten av att koppla undervisningen till verkliga samhälls-utmaningar för att skapa meningsfullt lärande. Genom att ge eleverna möjligheten att delta i projekt utanför skolans trygga väggar, får de inte bara testa sina kunskaper i nya sammanhang utan också utvecklas som människor. Han menar att dessa erfarenheter ovärderliga, både för elever och lärare, och han uppmuntrar fler skolor att ta chansen att samarbeta med Förebildarna.

REKTORN:
"GENERATION F ÄR EN UNIK CHANS"

1/6
Roger Bloom förklarar att skolan har ett stort ansvar att knyta undervisningen till det verkliga samhället för att skapa meningsfullt lärande. För honom är det en självklarhet att eleverna ska få möjlighet att lämna den trygga skolmiljön och möta verkligheten på ett konkret sätt. ”Det här är verkligen en chans för eleverna att ta sina kunskaper och sätta dem i ett annat sammanhang. De får en möjlighet att göra skillnad utanför skolan, vilket är något helt annat än det vanliga klassrumsarbetet. I klassrummet gör de skillnad för sig själva och sina kamrater, men här får de vara med och påverka andra i samhället, vilket skapar ett stort mervärde,” säger Roger.
2/6

”Det här är verkligen en chans att göra något på riktigt, och den upplevelsen är ovärderlig för dem.”

3/6
Han tycker att det är just den här typen av projekt som gör att ungdomarna verkligen växer och utvecklas, när de får möjlighet att testa sina gränser och ta ansvar för sina handlingar i en verklig kontext. ”Det här är verkligen en chans att göra något på riktigt, och den upplevelsen är ovärderlig för dem.” Han berättar vidare att skolan ger eleverna en skyddad verkstad där de kan utvecklas, men att det är i sådana här projekt som de verkligen får utmana sig själva och sina förmågor. ”De får spränga sina egna gränser, testa saker de aldrig gjort förut, och göra det under trygg vägledning från professionella från Förebildarna. Det är verkligen nästa nivå,” säger han och fortsätter: ”Det här är en chans för eleverna att växa som människor, och det är något vi som skola verkligen värdesätter.”
4/6
Han tycker också att fler skolor borde ta stegetoch våga kasta sig ut i sådana här projekt, dåde verkligen kommer att märka vilken positiv skillnad det gör. ”Det kommer att ge dem så mycket mer än de kanske kan föreställa sig.”

Roger menar att det inte bara är eleverna som drar nytta av dessa projekt. Han ser det också som en möjlighet för lärarna att utvecklas och få nya perspektiv på sitt arbete. ”Det blir en form av kompetensutveckling för lärarna, och som skolledare är jag glad att kunna säga att detta är något vi verkligen stöder. Lärarna får med sig nya erfarenheter och idéer som de kan använda för att starta fler projekt, även utan hjälp från Förebildarna.”
5/6

"De får spränga sina egna gränser, testa saker de aldrig gjort förut, och göra det under trygg vägledning från professionella från Förebildarna. Det är verkligen nästa nivå."

Roger Bloom
rektor på Angeredsgymnasiet i Göteborg
6/6

Josefin

Genom Generation F fick Josefin och hennes klasskompisar chansen att förverkliga sina idéer och göra verklig skillnad. ”Det kändes som vi faktiskt fick
en röst och kunde påverka,” säger hon, och berättar hur programmet både stärkt hennes självförtroende och gett nya perspektiv på samhällsfrågor.

JOSEFIN: ”GENERATION F GAV OSS CHANSEN ATT GÖRA VERKLIG SKILLNAD”

1/7
Josefin berättar att hon och hennes vänner ofta haft idéer i skolan, men att de aldrig blivit verklighet. ”I skolan och på fritiden har vi haft massor av idéer, men det blir aldrig något av dem. Det största med Generation F var att vi faktiskt fick göra något av våra idéer,” säger hon. Hon förklarar att valet av projekt handlade om att skapa förändring för ungdomar, även om det kanske inte var lika viktigt för vuxna. ”Vi valde något som var viktigt för oss, och för andra ungdomar. Det kändes verkligen som att
vi gjorde något för en gångs skull.”
2/7
Josefin beskriver hur programmet gav en känsla av att ha en verklig påverkan. ”Det var roligt att vi faktiskt fick göra något åt saken. Det känns som att vi ofta inte har någon röst, men genom Generation F kände vi att vi verkligen gjorde skillnad,” säger hon och tillägger att det var avgörande att få möjlighet att arbeta med projektet under skoltid, istället för efter skolan. ”Skolan pushade oss att göra något och hjälpte oss att komma igång.”
3/7
När de fick presentera sina resultat kände hon en stor stolthet. ”Det var så häftigt att få visa vad vi hade gjort och se att vi verkligen hade påverkat. Jag lärde mig mycket genom de samtal vi hade och jag har verkligen tagit med mig vad vi pratade om,” säger Josefin, och reflekterar över hur hon fått nya perspektiv på samhällsfrågor. ”Jag har insett hur människor behandlas olika och jag känner att jag har vuxit som person.”
4/7

”När man får vara med och förändra något får man en positiv känsla i kroppen. Det ger verkligen motivation och gör en glad”

5/7
Programmet har också haft en positiv effekt på hennes psykiska hälsa. ”När man får vara med och förändra något får man en positiv känsla i kroppen. Det ger verkligen motivation och gör en glad,” säger hon. För Josefin och de andra deltagarna har Generation F inte bara varit en möjlighet att skapa förändring, utan också en chans att upptäcka sin egen potential. ”Vi visste inte att vi kunde göra så mycket, men nu vet vi att vi kan göra en verklig skillnad.”
6/7

"Det känns som att vi ofta inte har någon
röst, men genom Generation F kände vi
att vi verkligen gjorde skillnad."

Josefin
tidigare deltagare
6/7

Saad

”När jag gick med i Förebildarna öppnades en ny värld. Jag mötte ungdomar med olika bakgrunder men samma drivkraft att skapa förändring. Genom programmet har jag byggt nätverk, brutit fördomar och fått nya perspektiv – en person jag träffade där är idag min kollega. Förebildarna har inte bara gett mig inspiration utan också en chans att ge tillbaka. Att dela sina erfarenheter och se att man kan påverka andra positivt är kraftfullt. Genom möten och samtal har jag förstått att bakgrund inte avgör vem man kan bli - om andra lyckas, kan jag också.” Han tillägger
”Jag fick en förståelse för vad jag har för möjligheter att påverka i samhället utifrån vad just jag kan och vad jag är bra på.”

SAAD:
"JAG FICK EN FÖRSTÅELSE FÖR VAD JAG HAR FÖR MÖJLIGHETER ATT PÅVERKA I SAMHÄLLET."

Sana

Jag fick så mycket självförtroende genom mitt projekt. En tro på mig själv, att jag kan göra någonting. Samhället är ju en del av våra liv, och jag har förstått att man inte kan påverka hela samhället eller alla människor, men man kan förändra genom att börja någonstans.

SANA:
"DET HÄR PROGRAMMET GER DIG EN CHANS ATT GÖRA DIN IDÉ TILL VERKLIGHET. DU KOMMER TRO PÅ DIG SJÄLV MER."

1/3
Om jag ska sammanfatta att ha gått Generation F så är det CHANS! Det var nytt var att vi skulle göra ett projekt. Jag hade inte tänkt det innan, att en idé kan vara verklighet. Men i slutet gjorde vi det och jag är jättestolt över det. Det är jättebra att man får göra något, med hjälp av er. Man tror på sig själv, att man kan göra någonting. När vi började göra vår presentation, så tänkte jag “vi kan”! Alla här i gruppen kan göra någonting. Jag är jättestolt över vad vi har gjort. Alla vi tillsammans kan göra någonting.
2/3
Jag hade inte tänkt på att göra ett sånt här projekt innan jag gick utbildningen. Men nu efter avslutningen, började jag tänka att det är bra att göra de här projekten och nu har jag kommit på att jag vill göra ett eget projekt för att hjälpa folk. 
3/3
© 2025 Förebildarna